Wat wilden we bereiken?
De risico’s van bedrijvigheid, opslag en vervoer worden naar vermogen beperkt voor inwoners, werkenden, bezoekers, passanten e.d.. Als uitgangspunt qua aanvaarding van het risiconiveau bij uitvoering van ontwikkelingen en het nemen van maatregelen geldt ons vast gestelde “uitvoeringskader Externe Veiligheid (2010)”. Een volledige uitschakeling van risico’s is echter niet mogelijk. In het geval een andere overheid bevoegd gezag is, zoals bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over rijkswegen en het spoor e.d. zullen wij onze invloed aanwenden om eveneens de risico’s naar beste vermogen te beperken. Voor de meest kwetsbare gebieden wordt via risicocommunicatie het aspect van gevaarzetting en mogelijkheden voor vluchten en bereddering uitgelegd. Rondom elektromagnetische velden en straling bij vooral hoopspanningslijnen, maar ook bij telefoonmasten en verdeelstations ontstaan nog steeds vragen en angst. Voor de hoogspanningslijnen wordt gesproken over een algemene Rijks-oplossing en financiering (grotendeels door het Rijk, rest gemeente). Vanaf 2019 zal hiervan de uitwerking aan de orde komen. De overige kwesties worden vooral met een goede ruimtelijke ordening aangepakt i.c. zonering. Burgers vrijwaren van risico’s als gevolg van brandgevaar, asbest bij sloopwerkzaamheden, gezondheid (emissies van bedrijven), constructieve veiligheid ect., wordt geborgd in het vastgestelde Uitvoeringsprogramma VTH. |
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator | Gerealiseerd? | |
---|---|---|
Veiligheid van het transport over de rijks-, provinciale- en gemeentelijke wegen en spoorwegen zal worden “gescand” (onderzocht). Bij betreffende instanties m.n. het Rijk zal aangedrongen worden op monitoring en handhaving conform het vastgesteld Basisnet. | Volledig gerealiseerd |
Afweging van risico’s van m.n. (verzwaring van) transportroutes in relatie tot de bestaande stad en bij ruimtelijke ontwikkelingen. Ingezet wordt op een afgewogen beleid in de richting van het Rijk m.b.t. de spoorzone als gevolg van de herroutering van goederen over ’s-Hertogenbosch. | Volledig gerealiseerd |
Lacunes in de beheersbaarheid van het transport over het spoor zullen worden bezien (bluswatercapaciteit, bereikbaarheid, vluchten) bij de herroutering. | Niet gerealiseerd |
Optimaliseren van de risicocommunicatiemiddelen, waaronder de actualiteit van de provinciale risicokaart, opnemen risicokaart in eigen GIS-systeem, de dekking via alarmering, risicocommunicatie voor specifieke gebieden (spoorzone) en specifieke bedrijven. Te beginnen in de spoorzone/Paleiskwartier. | Gedeeltelijk gerealiseerd |
Verdere samenwerking op het gebied van externe veiligheid met de Omgevingsdienst en Veiligheidsregio (hulpdiensten zoals Brandweer) zal worden voortgezet. | Volledig gerealiseerd |
In overleg met het Rijk wordt het plan van verkabeling (ondergronds brengen van hoogspanningslijnen) gevolgd. De uitkoop van panden recht onder hoogspanningslijnen is door het Rijk reeds in gang gezet, de gemeente faciliteert daarin. | Gedeeltelijk gerealiseerd |
Veiligheid van risicobedrijven wordt up-to-date gehouden, met name via toezicht van vergunningen, maar ook voor wat betreft de aan- en afvoer, bijv. bij LPG-stations. | Volledig gerealiseerd |