In 2019 is het aantal bezwaarschriften met 8% gestegen ten opzichte van 2018. We benadrukken dat dit conjunctuurgevoelig is: er is vaak een relatie tussen het aantal bezwaarschriften en de waardeontwikkeling in onze gemeente. Hieronder treft u enkele gegevens en kengetallen aan over de ontwikkelingen van de hoeveelheid bezwaarschriften en de kosten van bezwaarafhandeling:
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
Formele bezwaarregels | 1.306 | 1.292 | 1.802 | 1.947 |
Verminderingen n.a.v. informeel contact | 221 | 285 | 387 | 266 |
Ambtshalve verminderingen | 498 | 459 | 916 | 488 |
Bezwaarregels door gemachtigden | 499 | 514 | 802 | 816 |
Kostenvergoeding bezwaarfase | € 36.552 | € 40.004 | € 57.779 | € 53.074 |
WOZ-ontwikkeling landelijk | 1,2% | 3,3% | 5,9% | 8,3% |
WOZ-ontwikkeling gemeente | 4,0% | 5,0% | 8,0% | 9,0% |
Totale kostprijs per biljet | € 20,43 | € 19,27 | € 18,17 | € 18,28 |
Waarvan kostprijs bezwaar & beroep | € 5,82 | € 5,28 | € 5,70 | € 6,31 |
Wij informeren burgers en bedrijven actief over de totstandkoming van de WOZ-waardering. Naast gebruikmaking van toelichtingen en een voorlichtingsfilm is er vooral ingestoken op het intensiveren van informeel contact:
- Informeel overleg met woningbouwverenigingen en terugkerende bezwaarmakers om vooraf overeenstemming te krijgen over de uitgangspunten bij de herwaardering;
- Informeel overleg met taxateurs ná verzenden van de beschikkingen, zodat toelichting kan worden gegeven en fouten direct kunnen worden hersteld;
- Taxatie op locatie (bij de burger thuis) in enkele wijken in plaats van bureautaxaties om alle grieven ter plekke te kunnen bespreken en nadere toelichting te kunnen geven.